1. Ta lederansvaret på alvor
Husk at som selvstendig er du også din egen sjef, personalansvarlig, regnskapsfører og så videre. Det tar tid å planlegge og administrere. Som selvstendig må man skifte mellom å være sjefen som har overblikket og legger strategiene, og den pliktoppfyllende ansatte som gjør det sjefen har gitt beskjed om.
2. Sett pris på fleksibiliteten
Om du ikke har noe å gjøre – gå hjem, ta fri, gjør noe annet. Du får ikke betalt for å arbeide et visst antall timer. Nyt det når du har fri, det kommer helt sikkert travlere perioder. Dette gjelder også om du er veldig sliten og ikke har noe viktig å gjøre – gå hjem, løp en tur, gjør noe annet. Husk at på andre arbeidsplasser har man travle og mindre travle dager. Om man har kollegaer kan man plutselig bruke en halv time på å snakke over en kopp kaffe. Jo mer du nyter og setter pris på den fleksibiliteten du har, jo lettere er det å takle negative sider som ujevn inntekt og usikkerhet.
3. Vær åpen og nysgjerrig
Følg med på aktuelle ting som skjer. Interesser deg for hva andre gjør. Vær med på ting og ta kontakt med folk som virker relevante og interessante. Det vil føre til noen mislykkede møter og en del avslag, men også nye muligheter. Det er litt som med ideene, man skal ha en hel del for å sikre seg at noen blir gjennomført.
Legg igjen en kommentar